Käyttöehdot pilvipalvelulle tai mobiilisovellukselle

 
käyttöehdot pilvipalvelulle tai sovellukselle - juristi - juridiikka - villy lindfelt
 

Villy Lindfelt, juristi
villy.lindfelt@lakius.fi
044 2358 211
Varaa maksuton alkukartoitus >

Pilvipalvelun tai mobiilisovelluksen käyttöä koskevat sopimukset ja niitä koskevat käyttöehdot

Pilvipalvelussa onkin kyse siitä, että tiedot, palvelut tai ohjelmistot sijaitsevat ja ovat käytettävissä verkossa eikä ne ole asennettuna tai muutenkaan sijaitse käyttäjän tietokoneella tai päätelaitteella. Sen sijaan ohjelmistot ja tiedot sijaitsevat palveluntarjoajan palvelimilla, joihin käyttäjä saa pääsyn verkkosivuston kautta. Tyypillisiä pilvipalveluja ovat esimerkiksi sähköposti (Gmail), sosiaaliset mediat (Facebook, Instagram) ja tallennuspalvelut (Dropbox).

Sopimusmielessä pilvipalvelun käytöstä tehdään palvelu- tai käyttösopimus, kun ohjelmistolisenssisopimukset ovat juridiselta luonteeltaan immateriaalioikeuksien lisenssisopimuksia. Mobiilisovellus on taas on päätelaitteeseen, kuten älypuhelimeen tai tablettitietokoneeseen asennettava ohjelmisto, jonka käyttöehdoista sovitaan lisenssisopimuksella (EULA). Sekä pilvipalvelun että mobiilisovelluksen käyttö- tai lisenssisopimuksen ehdoista puhutaan yleisesti käyttöehtoina (eng. Terms of Use tai Terms of Service), joita tämä kirjoitus käsittelee.

Pilvipalvelut

Käyttäjän näkökulmasta pilvipalvelut tarjoavat useita etuja, jotka tekevät ehkä niiden käytöstä mielekkäämpää asennettaviin ohjelmistoihin verrattuna.

  • Maksat käytöstä, et ikuisesta käyttöoikeudesta. Pilvipalvelun etuna on usein joustavuus ja skaalautuvuus, sillä et osta “ikuista” käyttöoikeutta tai lisenssiä ohjelmistoon, vaan maksat yleensä käytöstä esimerkiksi kuukauden kerrallaan ja voit tarvittaessa irtisanoa sopimuksen taikka laajentaa käyttöoikeuksia tarpeiden kasvaessa. Tämä on toisaalta myös haaste palveluntarjoajalle, sillä jos palvelua ei oteta nopeasti ja tehokkaasti käyttöön, on se myös helppo irtisanoa.

  • Ohjelmisto aina ajan tasalla ja päivitettynä. Toisin kuin tietokoneelle asennettavia ohjelmistoja, pilvipalvelua ei tarvitse käyttäjän koskaan päivittää, vaan palvelu on aina ajan tasalla kaikille käyttäjille.

  • Käyttö millä tahansa päätelaitteella. Koska palvelua ei tarvitse asentaa, sen käyttö on yleensä mahdollista millä tahansa päätelaitteella, nettiyhteys ja verkkoselain usein riittää.

  • Ei huolta varmuuskopioinnista. Koska et tallenna mitään päätelaitteelle, on tietojen tallennus ja varmuuskopiointi myös osa pilvipalvelua.

  • Jopa parempi tietoturva, kuin omalla tallennusmedialla. Moni tallennuspalvelu on todennäköisesti tietoturvallisempi tapa tallentaa tietoja, kuin paikallinen tallentaminen oman tietokoneen kovalevyllä tai kotona sijaitsevalla ulkoisella kovalevyllä.

Pilvipalvelusopimuksista yleisesti

Miten sopiminen poikkeaa tavanomaisista IT-sopimuksista? Perinteisessä mallissa asiakas määrittelee tarpeen, pyytää tarjouksia toimittajilta, neuvottelee sopimusehdoista ja valitsee tältä pohjalta sopivan toimittajan, jonka kanssa tekee toimitus- ja lisenssisopimuksen. Pilvipalvelumallissa yleensä palvelu ja sen sopimusehdot ovat täysin samat kaikille asiakkaille, eivätkä ne ole räätälöitävissä asiakaskohtaisesti. Asiakas voi enintään neuvotella palvelupaketeista tai -tasoista. Palveluntarjoajan liiketoimintamalli ei välttämättä edes mahdollistaisi palvelun sisällöstä tai sopimusehdoista neuvottelemista, joten pilvipalvelusopimukset voivat olla asiakkaan näkökulmasta enemmän tai vähemmän “ota tai jätä” tilanteita. Niinpä sopimusprosessissa on vähemmän vaiheita ja se on suoraviivaisempi.

Miten pilvipalvelusopimus syntyy? Pilvipalvelusopimukset tehdään usein sähköisesti palvelun verkkosivustolla samassa yhteydessä kun rekisteröidytään palvelun käyttäjäksi. Toisaalta, varsinkin sellaisissa B2B-pilvipalveluissa, joissa käyttäjävolyymit ovat lukumääräisesti pienempiä, saatetaan sopimus tehdä jopa kirjallisesti allekirjoitettuna tai sähköisesti allekirjoitettavana sopimuksena. Sopimuksen liitteenä on yleensä palvelun käyttöehdot (terms of use), jotka hyväksytään osaksi sopimusehtoja click-wrap -menettelyllä verkkosivustolla taikka viittaamalla ehtoihin kirjallisessa tai sähköisesti allekirjoitettavassa sopimuksessa ja saattamalla ne siten osaksi sopimusta.

Mobiilisovellukset

Mobiilisovelluksilla tarkoitetaan sovelluskaupasta, kuten Apple App Storesta tai Google Playsta ladattavia sovellusohjelmistoja, jotka asennetaan älypuhelimeen tai tablettiin. Mobiilisovellusliiketoiminnassa sopimusprosessi on kaksivaiheinen. Ensin on tehtävä jakelusopimus sovelluskaupan (esim. Apple tai Google) kanssa sovelluksen jakelua koskien. Nämä ovat aika lailla ”ota tai jätä” sopimuksia, eli ehdoista ei juurikaan ole mahdollista neuvotella. Sisältö tulisi toki kuitenkin tuntea ja ymmärtää, eli vaikka et voikaan vaikuttaa ehtoihin, tulisi ymmärtää mihin sitoudut ja mitä oikeuksia ja velvoitteita sinulla on sopimuksen perusteella.

Mikäli mobiilisovellus on maksullinen sovellus, on sovelluskauppa perinteisesti ottanut kaupan kautta jaeltavista sovelluksista komission. Vähittäismyyntihinnan asettaa kuitenkin sovelluskehittäjä -– muutoinhan sovelluskauppa rikkoisi kilpailuoikeudellisia säännöksiä, mikäli se määräisi sovellusten vähittäishinnat. Komission lisäksi sovelluskauppa saattaa periä vuosimaksun ohjelmaan kuulumisesta.

Esimerkkejä Applen ehdoista jakelusopimuksessa:

  • Sovelluksen vastattava Applen asettamia design- ja toiminnallisuusvaatimuksia (usean sivun luettelo);

  • Salassapitovelvollisuus, joka osin pysyy voimassa ikuisesti;

  • Immateriaalioikeudellinen lisenssi Applelle, joka mahdollistaa sovelluksen jakelun sovelluskaupassa;

  • Applella oikeus palauttaa loppukäyttäjän maksut tietyssä tilanteessa (esim. sovellus ei vastaa spesifikaatiota tai lain vaatimuksia);

  • Sopimus voimassa aluksi vuoden määräajan, jonka jälkeen se jatkuu vuoden jaksoissa eteenpäin;

  • Applella oikeus poistaa sovellus jakelusta periaatteessa milloin vain;

  • Kehittäjällä laaja hyvitysvastuu Applea kohtaan;

  • Applella periaatteessa yksipuolinen oikeus muuttaa ehtoja sitovasti milloin tahansa.

Esimerkkejä Googlen ehdoista jakelusopimuksessa:

  • Kehittäjä sitoutuu suojaamaan käyttäjien yksityisyyttä ja juridisia oikeuksia;

  • Kehittäjällä yksinomainen vastuu ylläpitää ja tukea sovellusta;

  • Kehittäjän julkaistava asiakaspalveluyhteystiedot käyttäjien mahdollisia yhteydenottoja ja valituksia ajatellen;

  • Sovellus lisensoitava sekä Googlelle että loppukäyttäjille tietyin minimiehdoin;

  • Sovelluksen julkaisun lopettamisen yhteydessä kehittäjällä saattaa jäädä voimaan vielä tiettyjä ylläpito- ja tukivelvoitteita;

  • Googlella oikeus poistaa sovellus jakelusta ja tietyissä tilanteissa Google voi tarjota kehittäjän kustannuksella hyvityksen sovelluksen ladanneille käyttäjille;

  • Tietyn aikarajan puitteissa kehittäjä saattaa olla velvollinen hyväksymään maksun palautuksen.

Mobiilisovelluksen käyttöehdot (EULA)

Kun loppukäyttäjä lataa päätelaitteeseensa sovelluskaupasta mobiilisovelluksen ja/tai rekisteröityy sen käyttäjäksi, tulee sen usein samalla hyväksyä ja tehdä click-wrap-mekanismilla sovelluksen käyttöehdot tai lisenssisopimus (eng. EULA, eli End User License Agreement).

Keskeinen kysymys kuuluu tulisiko laatia omat käyttöehdot vai onko sovelluskaupan jakelusopimukseen sisältyvä EULA riittävä? Varmasti voi sanoa, että se on siinä mielessä riittävä, että malli-EULA ei ole mitenkään kovin epäedullinen sovelluskehittäjälle. Tiettyjä ehtoja kuitenkin voi olla tarvetta muuttaa ja lisätä sovelluksen luonteesta ja sen kohderyhmästä riippuen.

Esimerkiksi kuluttajasovelluksissa tulisi huolehtia siitä, että käyttöehdoissa otetaan huomioon kuluttajansuojalain pakottavat säännökset. Myös sovellettavaa lakia ja riitojen ratkaisua koskevat ehdot saattavat olla lähtökohtaisesti aika eksoottiset, eli niiden lokalisointi on usein myös tarpeen.

Kuluttajasopimukset

Kuluttajalle tarjottavissa pilvipalveluissa ja mobiilisovelluksissa tulee huomioida erityisesti kaksi asiaa:

  1. sopimuksella ja käyttöehdoilla ei voi poiketa kuluttajan vahingoksi kuluttajansuojalain 5 a:n digitaalista sisältöjä ja digitaalisia palveluja koskevista säännöksistä, ja

  2. käyttöehtojen laatimisessa tulisi huomioida kuluttajansuojalain 6 luvun etämyyntiä koskevat vaatimukset, kuten etämyynnin ennakkotietoina toimitettavat tiedot, jotka voidaan integroida soveltuvin osin osaksi käyttöehtoja. Kuluttajansuojalain 6 luvun 9 § sisältää 21-kohtaisen luettelon tiedoista, jotka tulee toimittaa kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä.

Kuluttajansuojalaki pätee myös sellaisiin digitaalisia sisältöjä tai palveluja koskeviin sopimuksiin, joissa kuluttaja ei maksa rahalla vaan luovuttaa henkilötietoja esimerkiksi markkinointitarkoituksiin.

Digitaalisen palvelun tai sisällön toimittaminen kuluttajalle

Digitaalinen sisältö tai palvelu on toimitettava kuluttajalle viivytyksettä sopimuksen tekemisestä, ellei toisin ole sovittu. Toimitus katsotaan suoritetuksi, kun se on teknisesti saatavilla kuluttajalle. Jos toimituksessa on viivästyksiä, kuluttajalla on oikeus (1) lykätä maksamista sopimuksen täyttymiseen asti, (2) vaatia sopimuksen täyttämistä, (3) purkaa sopimus, mikäli sitä ei täytetä vaatimuksista huolimatta tai (4) vaatia vahingonkorvausta viivästyksen aiheuttamista vahingoista.

Digitaalisen sisällön tai palvelun virhe

Yritys on vastuussa siitä, että digitaalinen palvelu vastaa sovittua laatua, toimivuutta ja yhteensopivuutta. Digitaalisen palvelun ominaisuudet tulisi vastata niitä ominaisuuksia, joita vastaavalta palvelulta yleisesti odotetaan. Tähän sisältyy erityisesti se, mitä kuluttaja on voinut kohtuudella odottaa palvelusta annetuista tiedoista ennen kaupantekoa. Yrityksen tulee toimittaa digitaalisen alvelun mukana tarvittavat ohjeet, jotka kuluttaja voi kohtuudella odottaa. Kuluttajan tulisi yleensä saada käyttöönsä palvelun uusin saatavilla oleva versio. Yleisistä vaatimuksista voidaan poiketa vain, jos (1) kuluttajalle on nimenomaisesti kerrottu poikkeamasta sopimuksen tekohetkellä, ja (2) kuluttaja on erikseen ja nimenomaisesti hyväksynyt poikkeaman.

Kuluttajan oikeussuojakeinot virheestä johtuen

Jos digitaalisessa sisällössä tai palvelussa on yrityksen vastuulla oleva virhe, kuluttaja voi vaatia: (1) virheen korjaamista, (2) hinnanalennusta, (3) sopimuksen purkamista, ellei virhe ole vähäinen, ja (4) vahingonkorvausta. Virhe tulee korjata kohtuullisessa ajassa ja ilman kuluttajalle aiheutuvia kustannuksia tai merkittävää haittaa. Henkilötietoja vastaan toimitettavan digitaalisen sisällön osalta hinnanalennusta ei voi vaatia, mutta kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus myös vähäisen virheen tapauksessa.

Sopimuksen purkamisen yhteydessä elinkeinonharjoittajalla on oikeus estää kuluttajan pääsy digitaaliseen sisältöön tai palveluun, kuten sulkemalla kuluttajan käyttäjätili. Kuitenkin tietyissä tilanteissa elinkeinonharjoittajan on pidättäydyttävä käyttämästä kuluttajan toimittamaa tai luomaa digitaalista sisältöä tai palvelua ja tällainen sisältö on annettava kuluttajan käyttöön hänen pyynnöstään.

Päivitykset

Elinkeinonharjoittajan tulee toimittaa ne päivitykset digitaaliseen sisältöön tai palveluun, jotka osapuolet ovat erikseen sopineet. Lisäksi elinkeinonharjoittajan tulee varmistaa, että tietoturva- ja muista päivityksistä tiedotetaan kuluttajalle riittävän ajoissa. Kuluttaja voi vapaasti valita, asentaako hän toimitetut päivitykset. Kuitenkin päätös olla asentamatta päivityksiä saattaa vaikuttaa elinkeinonharjoittajan vastuuseen.

Digitaalisen sisällön tai palvelun muuttaminen

Elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus tehdä tarvittavat muutokset, jotta digitaalinen sisältö tai palvelu pysyy virheettömänä. Sen sijaan muutoksia, jotka eivät ole välttämättömiä, voidaan tehdä vain, jos (1) sopimuksessa sallitaan tällaiset muutokset ja niille on yksilöity perusteltu syy, (2) muutoksesta ei aiheudu kuluttajalle lisäkustannuksia, ja (3) kuluttajalle ilmoitetaan muutoksesta selvällä ja ymmärrettävällä tavalla.

Lisäksi kuluttajalle tulee kertoa mahdollisuudesta purkaa sopimus tai säilyttää digitaalinen sisältö tai palvelu muuttumattomana. Kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus, jos muutos vaikuttaa kielteisesti hänen mahdollisuuksiinsa käyttää digitaalista sisältöä tai palvelua. Purkumahdollisuutta ei kuitenkaan ole, jos muutos on vähäinen.

Kuluttajansuojalain etämyynnin ennakkotiedot osaksi käyttöehtoja

Siltä osin kuin pilvipalvelua tai mobiilisovellusta tarjotaan kuluttajille, etämyynnin ennakkotiedot on yleensä järkevää integroida osaksi käyttöehtoja. Kuluttajansuojalain 6 luvun 9 § sisältää 21-kohtaisen luettelon tiedoista, jotka kuluttajalle tulee toimittaa ennen sopimuksen tekoa. Luetteloa voi pitää tarkistuslistana kuluttajalle suunnatun pilvipalvelun tai mobiilisovelluksen käyttöehtojen laatimisessa.

Etämyyntiä koskevan peruutusoikeuden puuttuminen

Kuluttajansuojalain 6 luvun mukaan kuluttajalla on lähtökohtaisesti oikeus peruuttaa tekemänsä etämyyntisopimus 14 päivän kuluessa sähköisesti toimitettavaa digitaalista sisältöä koskevan sopimuksen tekemisestä. Digitaalisten sisältöjen etämyynnissä kuluttajalla ei ole kuitenkaan lain lähtökohdan mukaista oikeutta peruuttaa etämyyntisopimus 14 päivän kuluessa, jos (1) kuluttaja-asiakas on antanut suostumuksensa siihen, että digitaalisen sisällön toimittaminen aloitetaan heti tilauksen jälkeen, (2) kuluttaja-asiakas on vahvistanut hyväksyvänsä peruuttamisoikeuden puuttumisen tällaisessa tapauksessa, ja (3) kuluttaja-asiakkaalle on toimitettu vahvistus hänen antamastaan suostumuksesta ja peruuttamisoikeuden puuttumisen hyväksymisestä pysyvällä tavalla (esim. automaattisesti lähetettävässä tilausvahvistuksessa). Jotta voidaan vedota peruutusoikeuden puuttumiseen digitaalisten sisältöjen osalta, tulee kaikkien kolmen edellytyksen täyttyä.

Käyttöehtojen suunnittelu

Sovelluskaupan edellyttämät ehdot. Pilvipalvelulla ja mobiilisovelluksella – mikäli digitaalisesta palvelusta/sisällöstä on saatavilla molemmat versiot, voi sinänsä olla yhdet ja samat käyttöehdot. Mobiilisovellusten käyttöehtoihin tulisi kuitenkin sisällyttää ne ehdot, joita sovelluskaupat Apple ja Google edellyttävät sisällytettävän käyttöehtoihin. Ne voivat olla käyttöehdoissa vaikkapa omana kappaleinaan.

Kuluttajasopimukset. Siltä osin, kuin palvelu tai sovellus on suunnattu kuluttajille, tulisi käyttöehtoihin myös integroida kuluttajansuojalain 6 luvun 9 §:n etämyynnin ennakkotiedot soveltuvin osin ja huomioida mahdollinen peruutusoikeuden puuttuminen. Käyttöehtoja laadittaessa tulee myös muistaa, että ehdoilla ei voida vähentää niitä oikeuksia, joita kuluttajalla on kuluttajansuojalain 5 a luvun mukaan.

Tietosuojaseloste laadittava myös, mutta pidettävä erillään käyttöehdoista. Pilvipalvelu- ja mobiilisovellusliiketoiminnassa käsitellään yleensä vähintään käyttäjiä koskevia henkilötietoja, joten tällöin tulee laatia myös tietosuojalainsäädännön vaatimukset täyttävä tietosuojaseloste ja pidettävä se saatavilla siten kuin laki vaatii. Tietosuojaselostetta ei kuitenkaan tulisi integroida osaksi käyttöehtoja, vaan sen tulee olla siitä erillään.

Käyttöehtojen hyväksyminen osaksi sopimusta. Valmiista käyttöehdoista on hyvä tehdä oma sivu verkkosivuille, johon on myös pysyvä linkki sivun alatunnisteessa esimerkiksi otsikolla “Käyttöehdot”. Siinä vaiheessa, kun käyttäjä rekisteröityy käyttäjäksi, tulisi rekisteröitymisvaiheessa edellyttää, että käyttäjä hyväksyy käyttöehdot osaksi käyttösopimusta esimerkiksi rasti-ruutuun -hyväksynnällä ja tekstillä “Olen tutustunut käyttöehtoihin ja hyväksyn ne.”, jossa alleviivattu sana on hyperlinkki käyttöehdot sisältävälle verkkosivulle. Tärkeää on tarjota konkreettinen mahdollisuus tutustua ehtoihin ennen sopimuksen tekoa, joten hyväksymislausekkeeseen on tärkeää sisällyttää linkki sivulle, jossa käyttöehdot ovat saatavilla.

Käyttöehtojen sisältö

Lopuksi vielä esimerkinomainen luettelo siitä, millaisia ehtoja käyttöehdot tyypillisesti sisältävät:

  1. Ehtojen soveltamisala

  2. Määritelmät

  3. Palveluntarjoajan nimi ja yhteystiedot

  4. Sopimuksen syntyminen ja palvelun toimittaminen

  5. Palvelun kuvaus

  6. Palveluun rekisteröityminen, käyttäjätilit ja käyttö

  7. Palvelun virheet ja takuu

  8. Hinnat, maksut, maksutavat ja maksuehdot

  9. Laitteistot, tietoliikenneyhteydet ja ohjelmistot

  10. Muutokset palveluun ja käyttöehtoihin

  11. Immateriaalioikeudet

  12. Käyttäjän tuottama tai syöttämä sisältö

  13. Ylläpito, päivitykset ja käyttökatkokset

  14. Peruutusoikeuden puuttuminen (kuluttajat)

  15. Sovelluskaupan edellyttämät lisäehdot mobiilisovelluksille

  16. Voimassaolo ja irtisanominen

  17. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

  18. Vastuunrajaukset

  19. Muita yleisiä ehtoja (esim. force majeure, sopimuksen siirtäminen, alihankkijoiden käyttö, integraatiolauseke)


Lue lisää sopimusoikeuden palveluistamme, konsultoimme käyttöehtojen juridiikkaan liittyvissä asioissa ketterästi ja kokemuksella.