Juridiikasta käyttäjäystävällisempää muotoilun keinoin
Juristit tekevät juridiikkaa. Se mikä saattaa kuitenkin unohtua on, että juridiikan loppukäyttäjä, tekstin lukija, on usein muu kuin oikeudellisen koulutuksen saanut henkilö. Legal designin idea lähtee siitä, että juridiikkaa tehdään käyttäjän lähtökohdat, tarpeet ja motivaatio huomioiden. Avuksi muotoilun keinot ja työkalut, kuten teksti- ja graafinen suunnittelu, palvelumuotoilu sekä asiakaspolun (customer journey) mallintaminen ja hahmottaminen juridisissa prosesseissa. Nämä ovat kaikki työkaluja paremman juridiikan tekemiseen ja sen huomioimiseen, että juridiikan loppukäyttäjä on muu kuin juristi, kuten esimerkiksi kuluttaja, alihankkija, työnhakija tai työntekijä.
Tarjoamme Legal Design -palveluita muun muassa seuraavissa asioissa:
Sopimusten, käyttäjäehtojen ja muiden juridisten asiakirjojen käyttäjälähtöinen muotoilu
Juridisten prosessien arviointi, kehittäminen ja yksinkertaistaminen
Avustaminen sähköisen sopimisen työkalujen käyttöönotossa
Henkilökunnan koulutukset juridisissa asioissa
Tyypillisiä hyviä lähtökohtia oikeudelliselle muotoilulle:
Yrityksessä on sopimusmalleja, mutta syystä tai toisesta ne ovat harvakseltaan käytössä
Yrityksen asiakirjamalleja pidetään raskaina ja vaikeaselkoisina
Yrityksen juridisia prosesseja pidetään monimutkaisina ja vaikeina