Digitaalisen liiketoiminnan juridiikka

Liiketoimintamallien digitalisoituminen tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia. Perinteisessä ääripäässä kivijalkakauppias tai -palvelija voi myydä tai jaella tuotteita ja palveluitaan fyysisen toimipisteen lisäksi verkkokaupan kautta. Perinteinen ohjelmisto- tai palveluyritys voi siirtää palvelunsa kokonaan tai osittain verkon yli tapahtuvaksi pilvipalveluksi. Kolmantena esimerkkinä on mobiilisovellukset, eli älypuhelimille ladattavat ohjelmistot, joista on kasvanut merkittävä itsenäinen liiketoiminta älypuhelinten ja tablettien käytön räjähdysmäisen kasvun myötä. Digitalisaatio voi tarkoittaa yritykselle täysin uusia liiketoimintamalleja, tuotteita ja palveluita sekä uusia viestintä- ja jakelukanavia. Alustatalous muuttaa työn, yrittäjyyden ja alihankinnan muotoja ja luo myös haasteita niiden väliseen rajanvetoon.

Digitaalisessa kanavassa pienikin yritys voi “toimia isosti”. Verkko- tai sovellusnäkyvyys on yrityksen näyteikkuna ja se voi olla täysin yhtä laadukkaasti ja ammattitaitoisesti kehitetty kuin isolla yrityksellä. Yksi keskeinen seikka ulospäin näkyvässä ammattimaisuudessa ja asiakkaiden luottamuksen voittamisessa on myös digitaaliseen liiketoimintaan liittyvän juridiikan tunteminen ja tämän asian välittäminen palvelun kautta, esimerkiksi asianmukaisin toimitus- ja palveluehdoin, tietosuojaselostein, tuote- ja hintatiedoin sekä lainmukaisia markkinointitapoja noudattaen.


Tarjoamme digitaaliseen liiketoimintaan liittyen juridista neuvonantoa muun muassa seuraavissa asioissa:

  • Ohjeistaminen mitä minimiehtoja ja juridisia asiakirjoja suunnitellulle digitaaliselle liiketoiminnalle tarvitaan

  • Verkkokaupan, pilvipalvelun tai mobiilisovelluksen käyttö- tai toimitusehtojen laadinta suomeksi tai englanniksi ja niiden käyttöä koskeva ohjeistus

  • Palvelun tai sovelluksen kehittämistä koskeva alihankinta- ja ostosopimukset (tai niiden arviointi ja kommentointi) asiakkaan intressit huomioiden