Kerro miten voimme auttaa sinua.

Lähetä Tietosuojaseloste

Viestisi lähetettiin onnistuneesti! Tutustumme asiaasi ja olemme sinuun yhteydessä.

Jotain meni vikaan viestiä lähetettäessä. Kokeile myöhemmin uudestaan.

Miten saan suojaa liikeidealleni?

21.4.2017 22:11

Immateriaalioikeudet, Lakiasiat, Yleinen, Yrittäjyys

Miten suojaan liikeideani?

Yleinen kysymys aloittavalla yrittäjällä tai sitä harkitsevalla, joka minullekin esitetään tämän tästä. Haluaisit esimerkiksi esitellä ideaa potentiaaliselle partnerille tai sijoittajalle, kun itselläsi ei ole kaikki tarvittavia resursseja tai esimerkiksi kanavaa saada tuote tehokkaasti markkinoille. Valitettavasti idean suoja on aika heikko. Idea ei esimerkiksi saa tekijänoikeudellista suojaa ja patentointikin edellyttää aika monen kriteerin täyttymistä ja pitkän ja kalliin prosessin läpikäyntiä.

Toisaalta, nykypäivän startup-kulttuurissa ei välttämättä suojata ideaa enää samalla tavoin kuin aiemmin totuttiin, vaan painopiste on toteutuksessa ja siinä onnistumisessa. Voidaanhan ajatella että moni idea on jo toteutettu ja kaikki vähänkään merkittävät ideat kopioidaan, joten arvo on siinä, miten liikeidea onnistutaan toteuttamaan. Ja toisaalta idea tulisi saattaa nopeasti markkinoille ja esille, jotta siihen saa palautetta ja pääse ns. iterointi-vaiheeseen, jossa sitten pienten epäonnistumisten kautta saadaan ratkaisusta lopulta toimiva. Eli on myös arvo jakaa idea.

Ehkä lopputulos on jonkinlainen kompromissi – idea jaetaan osittain sen jalostamiseksi, mutta tietyt asiat jätetään paljastamatta. Esimerkiksi jos olet keksinyt ainutlaatuisen kaupallisen nimen jolla on jo arvoa sinänsä, ei välttämättä kannata paljastaa sitä nimeä ennen tavaramerkkirekisteröintihakemuksen ja verkkotunnuksen rekisteröintiä, vaikka liikeideasta muuten kertoisitkin.

Idean suojaamiseksi on kuitenkin muutamia käytännöllisiä ja juridisia keinoja, käydään ne tässä läpi.

 

Paljasta ideasta palasia kerralla

 

Ensimmäinen ja hyvä käytännön keino on paljastaa ideasta vain sen verran, kuin on tarpeellista kyseisessä tilanteessa. Voit kertoa esimerkiksi liikeidean käytännön toteutuksesta, mutta et sitä ajattelua, miten päädyit siihen ja strategiaa idean taustalla.

 

Valitse tarkkaan kenelle kerrot siitä

 

Tässä korostuu henkilökohtainen luottamus. Kerro ihmisille, joihin luotat. Jos kyse on ihmisestä, joka voisi hyödyntää idea itse ja olla esimerkiksi kilpailija tai henkilöllä on sellaisia sidoksia, ei ideasta kannata välttämättä kertoa. Ajankohdalla on myös merkitystä, mitä lähempänä toteutusta ja julkaisua olet, sitä turvallisempaa saattaa olla ideasta kertominenkin.

 

Tee salassapitosopimus

 

Salassapitosopimus ei takaa absoluuttista suojaa, mutta on vahva suojakeino nimenomaan kyseisessä sopimussuhteessa. Varmista vain, että salassapitovelvoite kattaa tarvittavat seikat (oikeus käyttää tietoa ainoastaan sopimuksessa määriteltyyn tarkoitukseen ja velvollisuus olla luovuttamatta ulkopuoliselle) ja sisältää mahdollisesti sopimussakon. Toisaalta, aina et välttämättä saa keskustelukumppaniasi allekirjoittamaan salassapitosopimusta, joten tämäkin voi olla haastavaa.

 

Rekisteröi kaupalliset tunnukset

 

Nykypäivänä moni idea perustuu oivalliseen kaupalliseen kiteytykseen ja startup-yrityksissä on tyypillistä, että jo nimi saattaa kertoa yrityksen tarinaa. Tästä syystä brändillä voi olla suuri merkitys yritykselle ja käytettävillä kaupallisilla tunnuksilla. Yleensä näitä ei kannata paljastaa ulkopuolisille, ennen kuin esimerkiksi verkkotunnus, tavaramerkkihakemus on jätetty tai osakeyhtiö on rekisteröity ja toiminimelle saatu riittävää suojaa.

 

Jätä patenttihakemus

 

Patentointi on yksi tapa saada suojaa idealle, edellyttäen että idea täyttää patentoinnin kriteerit. Patentointi on toisaalta myös melko kallis suojamuoto ja prosessi kestää vuosia, mutta lopputulos on usein arvokas, edellyttäen että kyse on ratkaisusta ja tuotteesta, jolla on pitkähkö elinkaari. Myös sijoittajat arvostavat patenttisalkkua ja se saattaa nostaa yrityksen arvoa. Mutta strategisesti kannattaa ajatella myös sitä, että mitä tarkoittaa idean julkiseksi tuleminen (patentoinnin edellytys) ja toisaalta millainen elinkaari patentoitavalla ratkaisulla voisi olla. Onhan mahdollista, että elinkaari on lyhyempi kuin mitä patentin saaminen kestää.

 

Dokumentoi asiat hyvin

 

Varsinkin, jos teet alkuvaiheessa yhteistyötä muiden tahojen kanssa, on hyvä, että dokumentoit itsellesi asiat hyvin. Näin pystyt tarvittaessa osoittamaan, että olit esimerkiksi kehittänyt idean tai mikäli sait salassapitosopimuksen tehtyä, kerroit siitä kirjallisesti ja siitä on hyvä näyttö olemassa.

 

Siirrä riittävät oikeudet sopimuksin

 

Alkuvaiheessa teet myös usein yhteistyötä muiden tahojen kanssa, joita voivat olla esimerkiksi palvelun kehittäjät ja ohjelmistosuunnittelijat. On tärkeää, että ensinnäkin teet näiden tahojen kanssa sopimuksen ja usein näihin sopimuksiin saat myös salassapitolausekkeen sisällytettyä, mikäli olet asiakkaana. Tärkeää on myös varmistaa, että siirrät riittävät immateriaalioikeudet työn tuloksiin itsellesi, jotta kumppanisi ei pääse muiden kanssa tekemään vastaavia tuotoksia, jotka saatettaisiin jopa sitten julkaista ennen kuin itse olet saanut tuotteesi tai palvelusi julkistettua.


Salassapitosopimus – asiakirjamallit ja verkkokurssi

Tarvitsetko akuuttia suojaa luottamuksellisille tiedoillesi? Voit  ladata täältä yksipuolisen, molemminpuolisen tai kokonaisen salassapitosopimuspaketin, taikka vaihtoehtoisesti suorittaa verkkokurssin, jossa saat malliasiakirjat, video-oppitunnit ja salassapitosopimusoppaan.


Villy Lindfelt

Villy Lindfelt

Villy on lakimies, KTM, OTM ja LL.M. sekä LAKIUS Oy:n perustaja. Ennen LAKIUS Oy:n perustamista Villy toimi useamman vuoden ajan keskisuuren teknologiayrityksen lakijohtajana. Villyn erikoisosaamista on kasvuyrityksen juridiset kysymykset, erityisesti sopimus-, immateriaali-, IT- ja työoikeusasioissa. Villyn intohimona on myös palvelumuotoilu, ja hän pyrkii huomioimaan asiakkaansa ja kuulijansa ja muotoilemaan viestin selkeäksi, ymmärrettäväksi ja innostavaksi. Villyyn voit ottaa yhteyttä sähköpostitse villy.lindfelt@lakius.fi tai puhelimitse 044 2358 211.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä