Kerro miten voimme auttaa sinua.

Lähetä Tietosuojaseloste

Viestisi lähetettiin onnistuneesti! Tutustumme asiaasi ja olemme sinuun yhteydessä.

Jotain meni vikaan viestiä lähetettäessä. Kokeile myöhemmin uudestaan.

Kesä, kärpäset ja huijauslaskut – toimi näin laskun saatuasi

26.4.2017 21:24

Kuluttajansuoja, Sopimukset, Yleinen, Yrittäjyys, Yritystoiminta

Kesä on huijauslaskujen sesonkiaikaa

Kesä tuo valitettavasti tullessaan myös usein huijauslaskut. Kesä on hyvä sesonki tällaisille toimille, koska yrityksissä on suuri osa ihmisistä kesälomalla ja töissä olijat joutuvat usein käsittelemään, hyväksymään ja maksamaan pienimuotoisia kymppien tai satasien laskuja.

Huijauslaskujen tyypillisiä ilmenemismuotoja

 

Huijaslaskun ollessa kyseessä, ei kuitenkaan voida puhua aidosta laskusta, vaan pikemminkin ”laskusta” lainausmerkeissä. Tosiasiassa kyse on tarjouksesta, joka on erehdyttämistarkoituksessa laadittu laskun muodossa. Tällaisia laskuja yritykset saavat usein kesäisin esimerkiksi liittyen erinäisiin aineettomiin oikeuksiin ja niitä koskeviin rekistereihin. Laskun saaja tai käsittelijä, joka ei siis normaalisti käsittele näitä, saattaa luulla että kyseessä on esimerkiksi aito tavaramerkkirekisteröinnin uudistusmaksu ja se täytyy siitä syystä maksaa. Jos tarkkaan kyseistä huijauslaskua lukee, saattaa kuitenkin jossain pienellä präntillä lukea, että kyse on tarjouksesta ja maksamalla laskun samalla hyväksyy tarjouksen. Eikä kyse olekaan virallisesta tavaramerkkirekisteröinnistä tai tietokannasta, vaan yksityisen ylläpitämästä tietokannasta. Tämänkaltaisesta toiminnasta meillä on Suomessa jopa korkeimman oikeuden ratkaisu (KKO 2011:84), jossa erehdyttämistarkoituksessa laaditun huijauslaskun katsottiin täyttävän petoksen tunnusmerkistö.

Toinen yleinen tapa liittyy puhelimitse tapahtuvat huijaukset, jotka usein liittyvät joihinkin yritysrekisterien ylläpitämiseen markkinointitarkoituksissa. Soittaja saattaa viitata johonkin aiemmin käytyyn keskusteluun, jota ei välttämättä siis olla koskaan käyty, ja kertoo vain tarkistavansa, että yrityksen yhteystiedot ovat edelleen samat ja sanoo lähettävänsä tästä vielä sähköposti- tai kirjevahvistuksen. Se mikä sieltä sitten tuleekin, on tilausvahvistus ja lasku. Yrityksen edustaja kuitenkin ei koe tehneensä mitään sopimusta. Toisinaan tällainen lasku voi tulla ilman mitään puheluakaan.

Miten näissä tilanteissa tulisi sitten toimia?

Laskun muotoon puettu tarjous

 

Mikäli olet saanut laskun muotoon puetun tarjouksen, esimerkiksi juuri koskien jonkin tavaramerkki- tai patenttitietokannan ylläpitoa, lue asiakirja tarkkaan. Asiakirjassa on usein pienellä ja haalealla fontilla teksti ”this is an offer” tai ”offer” taikka ”by paying the fee you accept this offer” tai jotain vastaavaa, joka kertoo tarjousluonteesta, vaikka asiakirja näyttääkin laskulta. Tällaista et tarvitse maksaa, eikä siitä ole välttämätöntä edes reklamoida. Voit tarkistaa vielä esimerkiksi ottamalla laskusta kännykkäkuvan ja lähettämällä sen yrityksessäsi sille, joka normaalisti asioita hoitaa. Varmistaaksesi sen, että kyse ei kuitenkaan ole virallisesta rekisteröintimaksusta.

Vaikka maksaisit tällaisen laskun, voisit periaatteessa silti reklamoida ja vaatia maksun palauttamista. Syynä on se, että olet todennäköisesti maksanut laskun puhtaasti siitä syystä, että laskun lähettäjä erehdytti sinut maksamaan sen. Tällainen sopimus ei ole sitova oikeustoimilain petollista viettelyä koskevien säännösten perusteella. Ja kuten sanottu, kyseisenlainen lasku voi jopa täyttää petoksen rikostunnusmerkistön.

Tilausvahvistus tai lasku

 

Tilanne on astetta haastavampi, jos saatkin esimerkiksi puhelun jälkeen tilausvahvistuksen ja aidon laskun. Koet kuitenkin, että et ole tilannut mitään. Jos puhelussa sinua on harhaanjohdettu ja erehdytetty, voidaan katsoa että sitovaa sopimusta ei ole syntynyt, jos menettely täyttäisi petollisen viettelyn tunnusmerkistön. Ole tarkkana tällaisessa puhelussa. Älä sovi mitään ja parempi on jopa pyytää soittajaa olemaan lähettämättä yhtään mitään sähköpostivahvistusta. Usein puhelimessa voi myös pyytää soittajan y-tunnusta, ja tarkistaa www.ytj.fi -palvelusta onko soittajan mainitsemaa yritystä edes olemassa. Sinänsä sitova sopimus voidaan tehdä myös suullisesti ja yritysten välisessä sopimisessa ei ole kuluttajansuojalain etämyyntiä koskevaa peruutusaikaa, joten jos tiesit mihin lähdit, mutta se alkaa jälkeenpäin harmittamaan, olet valitettavasti sidottu sopimukseen. Eli muista se kuitenkin, että jos tietoisesti teit huonon sopimuksen ja se alkaa jälkeenpäin kaduttamaan, et yleensä voi irtisanoa sopimusta vain sillä perusteella, että sinua alkoi jälkeenpäin se harmittamaan.

1. Tee kirjallinen reklamaatio laskun saatuasi

Tilausvahvistukseen tai saatuun laskuun kannattaa aina viipymättä reklamoida kirjallisesti, käytännössä sähköpostitse. Se on tärkeää myös siitä syystä, että toisinaan tällaisten laskujen lähettäjät saattavat jopa siirtää laskun perintään. Toisaalta, laskun lähettäjä saattaa siirtää laskun perintään reklamaatiostasi huolimatta. Reklamaation lisäksi on hyvä vedota oikeuteen kieltää yritykseen kohdistettu suoramarkkinointi (ns. opt-out). Mutta, saatuasi tällaisen tilausvahvistuksen tai laskun (usein ne ovat yksi ja sama asiakirja), lähetä esimerkiksi seuraavansisältöinen sähköposti laskun lähettäjälle:

Suomeksi:

Viestin aihe: Laskunne [numero]

Viesti: Hei, saimme teiltä laskun [numero], jonka summa oli [xxxx] euroa. Emme ole tehneet sopimusta kyseisistä palveluista, joten lasku on aiheeton ja emme maksa laskua. Pyydämme myös, että ette jatkossa kohdista yritykseemme ja sen henkilöstöön mitään suoramarkkinointitoimenpiteitä.

Ystävällisin terveisin,

N.N.

Englanniksi:

Viestin aihe: Your invoice [number]

Viesti: Hi, we received your invoice no. [number] for an amount of [xxx] euros. We have not made an agreement for such services, so we will not pay the invoice. We also request you to not to send anymore any direct marketing messages to our company or its employees. 

Best Regards,

N.N.

Lähes poikkeuksetta tämä on riittänyt ja toisinaan jopa laskun lähettäjä on saattanut lähettää uuden hyvityslaskun, jossa aiempi lasku nollataan. Vaikka periaatteessa tekemättömän tilauksen tilausvahvistukseen ei tarvitsisi reklamoida ja sen joka vetoaa sopimukseen tulisi osoittaa sopimuksen olemassa olo, käytännössä kannattaa aina reklamoida aiheettomiin tilausvahvistuksiin ja laskuihin, niin säästyy myöhemmiltä sotkuilta, erityisesti, jos laskun lähettäjä siirtääkin laskun perintään.

2. Perintään siirretty lasku

Tässäkin on kaksi vaihtoehtoa. On nimittäin mahdollista, että perintää suorittaa tekaistu yritys, joka ei itseasiassa olekaan perintätoimisto. Tässä tulee muistaa se, että perintä on luvanvaraista toimintaa Suomessa, jota valvoo Aluehallintovirasto, jonka kotisivuilla on myös lisätietoja perinnästä. Tästä listasta löytyy 26.4.2017 voimassaolevat perintäluvat.  Eli, jos laskun on lähettänyt tekaistu perintäfirma, voi siihen reklamoida samalla tavoin, kuin aiemmin mainittiin laskujen ja tilausvahvistusten osalta.

Jos lasku on siirretty perintään ja saat aidon ja tunnetun perintätoimiston perintäkirjeen, on tärkeää että reklamoit siihenkin kirjallisesti tietyllä tavalla. Reklamaatiossa tulisi vaatia perinnän keskeyttämistä riitaisana asiana ja samalla kieltää perintötoimistoa käyttämästä trattaperintää, eli julkisuusuhkaista maksukehotusta. Sen jälkeen kun olet tehnyt reklamaation, perintätoimisto ei voi perintälain mukaan jatkaa laskun perintää. Tämän jälkeen laskun lähettäjälle jää se vaihtoehto, että hän yrittää periä saatavaa oikeusteitse tuomioistuinprosessi. Jos kyse on todellakin huijauksesta (eikä tietoisesti tehdystä huonosta sopimuksesta, joka alkoi jälkeenpäin harmittamaan), olisit tässäkin vahvoilla, sillä kanteen tekijän ja sopimukseen vetoavan tulisi näyttää toteen, että sitova sopimus on syntynyt.

Eli, jos saat perintätoimistolta perintäkirjeen, lähetä viipymättä esimerkiksi seuraavansisältöinen viesti perintätoimiston kirjeessä annettuihin yhteystietoihin:

Esimerkkiviesti perintätoimistolle

Viestin aihe: Perintäkirjeenne koskien laskua [se ja se]

Viesti: Hei, vastaanotimme teiltä perintäkirjeen koskien [nimi] yrityksen laskua nro. [xxx], joka oli summaltaan [xxx] euroa. Emme ole tehneet sopimusta laskun perusteena olevista palveluista, joten emme ole velvollisia maksamaan laskua. Pyydämme, että keskeytätte perinnän riitaisana asiana ja pyydämme teitä olemaan käyttämästä trattaperintää.

Ystävällisin terveisin,

N.N.

Tässä vielä lyhyt muistilista

 

  1. Laskun muotoon puettuja tarjouksia tulee usein erityisesti tavaramerkkien ja patenttien tietokantarekisteröinteihin liittyen
  2. Tarkista tällainen ”lasku” huolella, etsi erityisesti tekstiä, joka viittaa, että kyse on tarjouksesta. Tällaiseen ei ole välttämätöntä edes reklamoida.
  3. Ohjeista kesätyöntekijät tai muu päivystävä henkilöstö, millaisia laskuja, tilasvahvistuksia tai puheluja voi tulla.
  4. Jos saat epämääräisen yritysrekisteritietoihin liittyvän puhelun, kieltäydy kohteliaasti ja pyydä soittajaa olemaan lähettämättä mitää vahvistuksia.
  5. Reklamoi kaikkii ”aitoihin” tilausvahvistuksiin tai laskuihin, jotka on tullut tällaiselta taholta. Kerro viestissäsi reklamaation peruste (ei sopimusta ko. palveluista) ja vaadi samalla suoramarkkinoinnin lopettamista.
  6. Reklamoi perintäkirjeeseen edellä kuvatulla tavalla.
  7. Eli, reklamoi mieluummin liikaa, kuin liian vähän.

 

Villy Lindfelt

Villy Lindfelt

Villy on lakimies, KTM, OTM ja LL.M. sekä LAKIUS Oy:n perustaja. Ennen LAKIUS Oy:n perustamista Villy toimi useamman vuoden ajan keskisuuren teknologiayrityksen lakijohtajana. Villyn erikoisosaamista on kasvuyrityksen juridiset kysymykset, erityisesti sopimus-, immateriaali-, IT- ja työoikeusasioissa. Villyn intohimona on myös palvelumuotoilu, ja hän pyrkii huomioimaan asiakkaansa ja kuulijansa ja muotoilemaan viestin selkeäksi, ymmärrettäväksi ja innostavaksi. Villyyn voit ottaa yhteyttä sähköpostitse villy.lindfelt@lakius.fi tai puhelimitse 044 2358 211.

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Ladattavat asiakirjamallit

Ladattavat asiakirjamallit

Ladattavat asiakirjamallit

Yrityskohtaiset juridiset koulutukset